tiistai 22. lokakuuta 2013

Singulariteetti ja kertomus



Tiirikkaa voi kyllä käyttää mutta minun on ajettava ensin koko matka perille, pelkät sanat eivät riitä, ajattelen kun hän huutaa pöydästä, että ne puhuvat uusimpana tietona, etteivät Aadam ja Eeva olisi olleet maailman ensimmäiset ihmiset.

-- Aadam tarkoittaa ihmistä tai ihmiskuntaa ja Eeva, sehän merkitsee kaikkien elävien äitiä, minä vastaan eteisestä, että se on ikään kuin kertomus siitä, mitä Jumala loi kaikkialla maailmassa. Luulen, että teologit ovat esittäneet ajatusta vuosisatoja, ainakin tulkinnan allegorisessa osassa.

-- Mutta tuollainen väitehän vääristää ajatuksen historian ainutlaatuisuudesta: jos ei ollut ensimmäistä Aadamia jonka kautta synti tuli maailmaan, ei tarvita myöskään toista Aadamia, joka ottaa synnin pois, hän sanoo ja tunnen sanojen vaatimuksen.

-- Emme tule koskaan löytämään todisteita, jotka puhuisivat noiden asioiden puolesta tai niitä vastaan, sillä eiväthän ne kuulu sellaisiin seikkoihin, joihin odottaisimme näyttöä.

-- Minusta tuollainen väite yrittää tuhota koko historian, hän sanoo, ja se on surullista.

Hiljaisuus, panen kenkiä jalkaan.

-- On kai niinkin, että juuri kertomus ensimmäisistä tapahtumista, siis Aadamista ja Eevasta, on itsessään tulkintaa ajoista, joita kukaan niistä kirjoittaneista ei ole elänyt ja josta heillä ei ole ollut muuta tietoa kuin katkelmina ja osana runoja löytyneet sukuluettelot ja paikannimet. Tämä kaikki kuuluu siihen, että tarina pysyy ja sitä voidaan soveltaa.

-- Minä uskon, hän sanoo ja katsoo minua itsepintaisesti, ja ymmärrän, että hän tahtoo pitäytyä pitkässä ketjussa historiallisia singulaarisuuksia, joiden jäljet koskevat kaikkia. Minä taas menen toiseen suuntaan ja uskon kertomuksiin, joita ihmiset voivat käyttää tahtoessaan tulla mukaan historian tulkintaan ja lähteä avaamaan ovia mökeistä, joiden avaimet ovat kadonneet.

Ja sanat ovat vain haamutiirikoita haamumökkejä varten, vaan valikoiden uivat helmenpyytäjät ja luokseen vetää kuplavanaa myöten kuorten murtajat.


Ei kommentteja: