keskiviikko 2. syyskuuta 2009
Runousoppia
Kolme musketööriä nostavat vuorollaan kätensä ja sanovat: "La mort." Tällä viikolla mennäänkin sitten pidemmälle. Kaverit kuorivat hampaillaan päärynöitä sillä välin kun teurastajan pää putoaa suoveteen. Ei henkistä krapulaa vaan moraalinen bukkake. Et voi erehtyä sikalan hajusta. Aina kuolee väärä tyyppi. Jos perusasiat ovat tällä tolalle, ei uusi paita merkitse paljoakaan. Kirjoitan tätä dinosauruskynällä. Runoilijat, jotka osaavat hommansa, eivät kanna huolta toistensa tekemisistä, epäonnistumisista, ne ottavat lisää päärynää. En puhu epäsosiaalisuudesta. Runoilijat, jotka osaavat kirjoittaa, eivät pidä meteliä siitä, miten kauhea Cage oli. Kauhea runoilija. Hän kirjoittaa vain oman vaatimuksensa ja soveltaa sitä toisiin. Kauhea runoilija, ei näe ulos motista, johon jäi. Patsas sadan vuoden takana, kahdenkymmenen vuoden takana. Totta, Mallarmé osasi paremmin. Harmi vaan, ettei auta yhtään. Pitäisikö kysyä: Kuinka moni teistä osaa kirjoittaa runoja, käsi ylös? Sanoin käsi. Runoilijan lisenssi, runon standardi. Lisenssi on kielikuva, ei sitä kukaan myönnä. Löytyisikö joku autenttinen kaiffari hätiin? Ei positiivista runouden määritelmää nyt. Ei pragmaattista. Ei territoriaalista. Niitä kyllä löytyy, mutta mitä väliä kun pitää kirjoittaa? Avantgarde on ruma sana siinä. Ei kukaan ole sen enempää sivussa. Ei keskustaa, vain kavereita kokkareiden jälkeen. Jos joku tahtoo puhua tuottamisen tavoista, piireistä, alustoista, kuvasta lehdessä, ok. Metsässä on kyitä, sulavasti käy niiden noonwalk mustikoiden halogeeneissa. Jos joku osaisi kirjoittaa noin suvereenisti, ei sillä olisi hädän päivää. Näin kauniina iltoina ei voi kuin sienestää, odottaa kyyn seuraavaa siirtoa, joko se on näiden vahveroiden kohdalla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
13 kommenttia:
:)
Joo, ehkä kimpaannuin syyttä suotta, mutta en kuitenkaan omasta vaan kaiffareitteni puolesta, joiden puolta olen valmis pitämään kuin musketööri. No, nyt olen kuitenkin täällä maaseudun rauhassa "tekemässä omaa juttuani", mutta seuranani hieno uusi tuttavuus, Ulla, joka on koreografi ja ollut Merce Cunninghamin oppilaana ja siinä sivussa oppinut tuntemaan Rauschenbergin, Johnsin, Paikin, Reichin - ja totta kai Cagen. Voi minua siunattua!
Moi Karri!
Hienot on oltavat! Tuo taannoinen jupakka on tietty tämän tekstin taustalla, se on selvä, mutta pyrin toki myös yleisemmälle tasolle. En voi tosiaan kuin ihmetellä sitä asennetta runoilijalta, että on vain tietyntyyppistä hyvää runoutta. Okei, Mallermé oli aikanaan ja tavallaan ainutlaatuinen, ja tuskinpa kukaan meistä hänen tasolleen yltää, mutta so what? Ei hän ole mikään historiallinen kriteeri tai muu, joka antaisi jollekulle syyn puukottaa toisia. Jokaisella kirjoittajalla on oma tiensä, kaikki muu on satunnaista suhteessa siihen. Musketöörit tulivat muuten alun pitäen jostakin muualta. Sitten juttu lähti tuohon suuntaan. Mutta makoisaa residenssiä ja hienoja kirjoitushetkiä!
Ai niin, Karri. Mun piti kysyä sulta yhtä (pohjoismaisen) avantgarden historiaa koskevaa kirjoitushommaa. Lähettelen postia siitä gmail-osoitteeseesi huomenna / viikonlopun aikana.
Moi!
Siisti teksti! Kyllä tuo nousee yleisemmälle tasolle, ja ehkäpä sitten kun hiot valmista, ne aikamerkit jotka nyt näkyvät läpi ovat jo muuttuneet tunnistamattomiksi.
Tässä minusta on turha puheenomaisuus:
Runous, ei siinä ole keskustaa, autenttisuutta, sana marginaali ei merkitse mitään.
Siis tuon voisi laittaa varmaankin vain suoraan "runoudessa ei ole keskustaa", tai ehkä edes sanaa "runous" ei edes tarvitse (metalyyriisyys tulee joka tapauksessa esiin). Minusta joka tapauksessa tuo puheenomaisuus tuntuu omituiselta tuossa keskellä, jotenkin sopimattomalta.
Täällä on hieno myrsky. Jyväskylä on mahtava. Terveiseni sekä Vantaalle että Saareen!
Yeah, kiitti Harry, sä ootkin mulle aina kommentin velkaa... tätä sliipataan vielä, paisutellaan myös. Tahtoisin kirjoittaa joukon tällaisia runousopillisia tekstejä, niin tylsiä kuin ne usein tuppaavatkin olemaan. Metaimpression jatkoksi. Toivotaan siis meheviä uskonsotia, jotka lisäävät inspiraatiota.
Päärynät oli mahtava, natsikortin kohdalla tyssäsi, sitten taas lähti. Hyvä svingi!
Moi Teemu,
ja kiitos kommentista - hyvä rytmikorva. En todallakaan tiedä, mitä päärynät tekevät runossa... Sain muuten erään setin teikäläisen tekstejä ja sanonpa, että varsinkin rytmin osalta - mikä on todella harvinaista - aivan suvereenia kamaa! Siis mitat ja kaikki.
Heh, kumpikohan setti on kyseessä? Mullon Aurinkolaivassa niitä mitallisia pseudokonservatiivisia (Laulujen aiheet) ja sitten on noita tarkotuksellisen ontuvia Urheiluseurojen maassa. Jota muuten editoin ihan V***STI nyt just, kun se on ihan levällään ja keksin sen yhdessä yössä koota kokkariks, et jos luet niin anna anteeks!
Tarkoitin varsinkin ekaa settiä Aurinkolaivassa + toki niitä pseudojakin. Urheiluseuroihin en ole vielä ehtinyt. Toivon että eräs nimeltä mainitsematon iso konservatiivinen urheiluseura tekisi hyvät hankinnat lähiaikoina, se olisi tosi nastaa! olisi veljeksiä enemmänkin tähtikuviossa.
Joo se ooppera. Siinon vähän petkutettu sen aleksandriinin kanssa, se menee välillä 13- ja välillä 15-tavuiseks. Ite pelkään et jengi ei osaa lukee silleen tahallaan skandeeraten arkikielen intonaatiota vastaan, et se menee se kvantitatiivinen meininki ohitte.
Noista runousopillisista kirjoitteluista puheenollen, nää on mun viimeaikaisia interventioita aiheeseen:
http://avaruusooppera.blogspot.com/2009/04/mytologian-paiseita.html
http://avaruusooppera.blogspot.com/2009/09/jattilaislinnun-kakkaa.html
http://avaruusooppera.blogspot.com/2009/03/mystinen-toffeen-varinen-kirous.html
http://avaruusooppera.blogspot.com/2009/09/pingviinihevia.html
Varmaan noikin on vielä aika kesken!
Kiitti näistä - meen lukemaan!
Korostan että editoin näitä paraikaa suht rankasti, mutta noin niinku yleisejakulaationa.
Lähetä kommentti