Esitelmä Helsingin yliopistolla järjestetyssä Pentti Saarikoski –iltapäivässä 20.9.2012. (Tekstinä tämä on tietenkin ihan raakile, mutta aion kehitellä juttua pitävämmäksi.)
Jännitän esitykseni
Pentti Saarikosken runojen poliittisuudesta kahden sitaatin varaan ja pohdiskelen
hetken kahta käännekohtaa Saarikosken tuotannossa. Kumpikin sitaatti liittyy
poliittiseen sitoumukseen ja runon tapaan muotoilla väitteitä maailmasta. Sitaatit
vievät miltei jokaiselle kuulijalle tuttuihin ympäristöihin Saarikosken
runoudessa, niihin kohtiin jotka usein mainitaan hänen runoutensa
käännekohtina. Ensin siteeraan katkelman Saarikosken 60-luvun suurteoksesta Mitä tapahtuu todella? (1962):
”minä haluan / lakata
olemasta / ja minä haluan / elää kommunistisessa maailmassa joka on yhtä
eläintä"
Toinen sitaatti on
Saarikosken Tiarnia-sarjaksi kutsutusta, kolmen teoksen muodostamasta
kokonaisuudesta, sen ensimmäisestä osasta Tanssilattia
vuorella (1977). Näin sitaatti kuuluu:
”meidän, kommunistien / on
rakennettava luostari / näiden ajatusten ikoneille”
Rakennan sitaateille nopeasti
ympäristöt, ja jälkimmäisen sitaatin ympäristön kuvattuani pohdin tarkemmin
Saarikosken Tiarnian tapaa kommunikoida. Liikun siis runoilijan tuotannossa
noin 20 vuoden jänteellä. Samalla nostan esiin Saarikoskea sellaisena
poliittisena runoilijana kuin itse häntä arvostan. Tuon näkyviin piirteitä, jotka
näen Saarikosken runoudessa yhä ajankohtaisina ja arvokkaina.
Runouden poliittisuuteen
liitetään helposti ajatukset henkilökohtaisesta kannanotosta ja kriittisestä suhtautumisesta
yhteiskunnan tapahtumiin. Toisaalta politiikka on yhteisten asioiden hoitoa ja
yhteisyyden ja yhteisen kokemuksen ehtoihin puuttumista tai niihin myöntymistä,
kuten Mitä tapahtuu todella
-kokoelmassa, josta äsken siteerasin katkelman. Teoksen puhujahan ilmaisee halunsa
elää kommunistina ja osana kommunistista maailmaa, jopa rakentaa sitä.
Saarikosken 1960-luvun runoissa
näkyvät kaikkia edellä mainitut poliittisuuden aspektit, mutta ennen kaikkea niissä
muodostuu tarina ryhmäytymisestä ja kommunistiksi tulemisesta. Edellä
siteeraamani Mitä tapahtuu todella? -kokoelman
ehkä tunnetuimmassa katkelmassa teoksen puhuja annihiloi itsensä ja liittyy uuteen
yhteisöön eli idealisoituun maailmankansalaisuuteen, jonka unelmoidaan toimivan
yhteen ainoaan eläimeen vertautuvana organismina. Tällaiset tunnustukset tuovat
hyvin esiin sen, kuinka armottomasti aikaan sidottua tunnustuksellinen poliittinen
runous on. Hieman armeliaammassa valossa Mitä
tapahtuu todella? –kokoelman julistus näyttäytyy, kun sitä katsotaan sosiaalisen
roolin ja identiteetin hakemisena. (Voisin kuvitella, että suunnilleen yhtä koomisena näyttäytyisi
vuosien päästä se, että olisin itse ryhtynyt runoilijana suu vaahdossa kirjoittamaan
jotakin vastaavaa kokoomuksen tai vihreiden joukoissa yhdessä asiastaan
innostuneiden taiteilijoiden, iskelmänikkareiden ja kulttuuriväen joukossa viime keväänä –
ymmärrettävä sosiaalinen ilmiö toki).
Tästä puhujan
demonstraatiosta, kommunistiseen maailmaan syntymästä, päästäänkin
mielenkiintoisempaan seikkaan, jolla on myös yleisempiä kirjallisia
ulottuvuuksia. Saarikosken 60-luvun
teoksia on luettu yleensä yhteiskunnallistuvan runouden malliesimerkkeinä.
Saarikoski oli yksi keskeisimmistä kirjallisista vaikuttajista, jotka muuttivat
hiotun, oman autonomisen maailmansa luovan modernistisen runon yhteiskunnalliseksi
toiminnaksi. Saarikoski latasi uuteen, epärunollisia
ja löydettyjä kielielementtejä yhdistävään kirjoitukseensa ajatuksen
materiaalin tasavertaisuudesta ja dialektisuudesta.
Itse näen toki Mitä tapahtuu todella? -kokoelman kollaasin,
epäpuhtaan runouden ja osallistuvan taiteen merkkiteoksena. Toisaalta se on
määrätietoisen retorisesti sommiteltu kokonaisuus, jossa kuvat kasvavasta Helsingistä,
Euroopan poliittisesta tilanteesta ja kylmästä sodasta, havainnoista ja
puheenaiheista lukitaan kommunistisen aatemaailman horisonttiin. Tästä ei synny
niinkään vapaan materiaalisuuden vaikutelmaa kuin vaikutelma harkitusta
identifioitumisesta aatteeseen, johon tahdotaan uskoa. Monessa suhteessa Mitä tapahtuu todella? on yhden, melko staattisen
runoilijahahmon matkaa kohti yhteiskunnallista utopiaa.
Oikeastaan Saarikoski ei
hävitä itseään vaan pikemminkin luo itsensä (tai korrektimmin runon puhujan)
kommunistin julkiseen roolin, vieläpä ylevöitettyyn rooliin. Saarikoskelle on luonteenomaista kuvata kommunismin
ja sen ihanteiden syntyä voimakkaan uskonnollisella retoriikalla. Saarikoski
siteeraa esimerkiksi Lutherin taisteluvirttä ja Mooseksen sanoja tähdentäessään
aatteensa ylivertaisuutta. Seuraava sitaatti on Mitä tapahtuu todella? -teoksen lopusta:
ne
jotka näkevät lähelle ja kauas
kiiruhtavat
rohkeasti levollisesti
niinkuin
heidän päivänsä niin on heidän voimansakin
Runon lopetus hyödyntää Mooseksen
israelilaisille antamaa siunausta, jota mm. virsirunous varioi runsaasti: ”Rautaa
ja vaskea olkoot sinun salpasi; ja niinkuin sinun päiväsi, niin olkoon sinun
voimasikin” (5. Moos. 33: 25). Puhuja antaa viimeisen säkeen uskonnollisella viittauksella
kaikupohjaa poliittisen toiminnan arvioinnille, josta runo on muodostunut. Kirjallinen
lainaus korostaa dialektista materialismia edustavan puhujan lähes
profeetallista roolia paremman tulevaisuuden ehtojen näkemisessä.
Kirjallista kehitystä
ajatellen Mitä tapahtuu todella? on
paradigmaattinen teos runouden politisoimisessa ja runon avaamisessa arkiselle,
epäpuhtaalle ainekselle, jopa siinä määrin että Saarikosken teos sekä avaa että
sulkee tietyn teosmallin muodostaen itse ikään kuin sen edustavimman esimerkin.
Hieman karrikoiden voidaan sanoa, että Saarikosken myöhemmät teokset
1960-luvulta lähinnä toistavat vuonna 1962 julkaistun dialektisen kollaasin
mallia. Tämän runollisen paradigman muutokseen vastaavat vasta Tiarnia-sarjan
teokset, jos ajatellaan runoilijan omaa tuotantoa.
Mitä tapahtuu todella? - teoksen ja Tiarnian
välillä onkin runsaasti sanastollista, temaattista ja säeteknistä
vertautuvuutta, kuten esimerkiksi H. K.
Riikonen ja Janna Kantola ovat osoittaneet. Samoin puhujatyyppi on tietyistä merkittävistä
rekisterinvaihdoksista huolimatta samankaltainen. Jo Mitä tapahtuu todella –kokoelmaa voidaan pitää autofiktiivisenä tai
vähintään omaelämäkerrallisena siinä mielessä, että se rakentaa kuvaa
puhujasta, joka on hyvin lähellä Pentti Saarikoskena tuntemaamme julkista kirjailijapersoonaa
tai -roolia. Sama henkilökohtaistamisen poetiikka hallitsee Tiarniaa. Tiarnia-sarjaksi
kutsutaan siis Saarikosken Ruotsin kauden trilogiaa, joka on saanut nimensa
Saarikosken asuinpaikan Tjörnin latinankielisen nimen eli Thiarnian mukaan.
Siitä huolimatta, että Mitä tapahtuu todella? avaa
kirjoitusteknisesti ajantasaisen yhteiskunnallisen teostyypin, joka elää
Saarikosken myöhäistuotannossakin, sen ilmeinen poliittinen ulottuvuus eli
tunnustuksellinen tai manifestoitava kommunismi on juuri se elementti, joka tulee
myöhemmin ongelmalliseksi. Laajemmassa mielessä on kyse
maailmankatsomuksellinen kielen ongelmallistumisesta. Tiarniassa ei ole enää
kyse maailmankatsomuksen ajasta vaan siitä, että ”maailman katsomuksesta on
päästävä irti / että voisi nähdä maailman”, kuten Hämärän tanssit –teoksessa todetaan. Tiarnia näyttää monissa ironisissa
katkelmissaan, miten maailmankuvan kieli muuttuu byrokratian kieleksi. Valtiot,
hallitukset ja ministeriöt näyttäytyvät naurettavina laitoksina, ”hyvää
tarkoittavat järjestelmät” alistavina, ”filosofiat ja politiikat katkeavat kuin
kuivat oksat”, siteeratakseni Hämärän tansseja. Tästä kaikesta seuraa
etäisyydenotto ja haluttomuus keskustella vakavasti aikalaisten kanssa:
”vasemmisto puhuu kähisevällä / oikeisto röhkivällä äänellä / että tutkijat
ovat todenneet” (Tanssiinkutsu). Poliittisten
toimijoiden todellisuus on tavoitteiltaan niin etäällä arjesta ja ajattelusta,
että runouden ja ideologioiden väliin repeää kuilu.
Tämä maailmankatsomuksellinen
käänne on mielestäni 60-lukulaiseen politisoituvaan runouteen verrattavissa oleva
käännekohta. Saarikoski muuttuu osallistujasta itse kommunismin idean pohtijaksi
tilanteessa, jossa ei enää usko kommunistiseen maailmaan sellaisena kuin se
näyttäytyy (taistolaisuus, sosialistinen Neuvostoliitto). Yhteiskunnallisen avautumisen ja kiinnittymisen sijaan tulee
reflektoitu, etäisyyden päästä katsottu ja leikitelty idea
historianfilosofisine kehittelyineen. Tiarnia olikin avaamassa uutta aikaa Suomen
kirjallisuus- ja kulttuuripiireissä, joita oli hallinnut fanaattinen
vasemmistolaisuus; juuri Saarikoski oli se runoilija, joka otti etäisyyttä ja
kirjoitti vapaasti, pilaili toistuvasti pyhillä nimillä: ”Marxin virhe on Lenin
/ niin kuin Stalin on Leninin virhe / mutta Stalin ei tehnyt virheitä.”
(Tanssilattia vuorella)
Kun Mitä tapahtuu todella? -kokoelma yhdisti kommunismin ylistämiseen
uskonnon ja politiikan kielen, nyt samalla, joskin ironisesti jatketulla
yhdistelmällä pilkataan Stalinia, ”joka murskasi gruusialaisen ruhonsa alle /
tulevaisuuden jonka uskoin nähneeni /Opetuslapset varastivat hänen ruumiinsa
haudasta vartijoiden nukkuessa / minä veistin puusta puhuvia nukkeja / hänen
surijoilleen / ja jos joku halusi nussia elävän eläimen kanssa / järjestin
senkin”. 60-luvun runojen ja
Tiarnian väliset runsaat kirjoitustekniset ja sanastotasoiset yhtäläisyydet
vahvistavat toistuvasti vaikutelmaa siitä, että Saarikoski asettaa vaakaan omat
60-luvun tärkeät teoksensa kirjoittaessaan Tiarniaa.
Jännitteistä huolimatta näyttäytyy
lainaamani katkelma ”Meidän, kommunistien on rakennettava luostari näiden
ajatusten ikoneille” yhä pätevänä mottona koko Tiarnia-sarjalle. Mielestäni
Tiarniaa olisikin tutkittava aiempaa huolellisemmin juuri sarjana, josta
voidaan hahmottaa seuraavanlainen rakenne:
1
Tanssilattia
vuorella luo paikan (johon kuuluu Tjörnin saari, mutta myös runon alttari ja
jatulintarha tai ajattelun labyrintti) ja sarjan historiallisia henkilökuvia ja
hahmoja.
2
Tanssiinkutsu
esittää nimensä mukaisesti kutsun eri aikojen ajattelijoille, runoilijoille ja
yhteiskunnallisille vaikuttajille näiden omaa kielenkäyttötapaa jäljitellen.
3
Hämärän
tanssit asettaa rakennetut paikat ja kutsut liikkeeseen, tanssin kaltaiseen virtaukseen
(tässä muistuma Herakleitoksen eli Hämärän ajatuksesta "Kaikki virtaa").
Olennaista on, että Tiarnian
muodostama maailma on prosessi vailla selkeää loppua, se ei jäsenny dialektisen
materialismin mukaan, vaan runoilija asettelee rinnakkain erilaisia kielellisiä
malleja ja etsii näin keskustelun mahdollisuutta, yhteisön mahdollisuutta ja luo
samalla mahdottoman yhteisön, yhteisön jota ei ilman muuta ole: ”Eivät ne
olleet mitään eläviä ihmisiä / kauan sitten kuolleita joiden kanssa minä
puhelin / eikä kuolema erottanut heitä minusta / elämä erotti minut heistä”,
kuten Hämärän tansseissa kirjoitetaan.
Kun Mitä tapahtuu todella? kurottaa tulevaan, ennustaa luonnonvoiman
kaltaista muutosta: ”tuuli ennustaa ihmiskunnalle kevättä”, ”syyskuun jälkeen
tulee toukokuu toisen kerran tänä vuonna”, ei Tiarnian puhujalle ei ole
yhteisöä johon tunnustautua. Yhteisö syntyy puhujan itsensä kutsumana – tässä
ja nyt, ja tuo yhteisö luo nykyhetken menneestä käsin. ”Meillä oli utopia, nyt
olemme topos”. Se mitä kommunismista jää on ajattelijoiden kommuuni, ei museo
vaan luostari, tila, jossa ikonit, pyhät kuvat ja esikuvat, saavat tulla esiin.
Tässä näkyy kovin radikaali muutos suhteessa yhteisöllisyyteen ja
ajallisuuteen. Saarikosken viimeisten vuosien runoudessa kommunismi onkin
keskustelua toisaalta historian hahmojen kanssa, toisaalta arkipäiväisten
hahmojen kanssa; tämä voisi olla ”kommunismia tähtien mittakaavassa”, ajatus
jonka Saarikoski eräässä TV-haastattelussaan esittää.
Aivan lopuksi nostan esiin
katkelman Tiarnia-sarjan päätännästä, joka yhdistää dramaattisesti
henkilökohtaisen, myyttisen ja poliittisen merkityskentät. Hämärän tanssit päättyy jännitteiseen kohtaukseen, jossa runon
puhuja nousee vuorelle teoksessa esiintyneen mystisen tytön kanssa. Tyttö on
keskustellut läpi teoksen puhujan kanssa ja sanonut olevansa valo joka
”johdatan sinut pimeään”. Nyt puhuja aikoo tappaa tytön, johdattajansa:
Hän päättää tappaa tytön
sillä hän pelkää kuolemaa
hän panee tälle ulkovaatteet
ottaa puukon
taskuunsa
he lähtevät vuorelle
karhunvatukat huurteessa ja
tyttö sanoo
että olet jättänyt poimimatta
he
nousevat vuorelle, Minotauros nukkuu, tyttö sanoo
hän ottaa
tätä kädestä
he kävelevät alas Teorian tietä
tulevat roskapöntön
luokse
ja näkevät jälleen tähdet, taivaan kappaleet
Runon puhujan kanssa
keskustelevassa tytössä on nähty oikeutetusti Danten Jumalaisen näytelmän Beatrice, Valoksi nimetty ideaali nainen, joka
johdattaa runoilijaa läpi taivaan ja näyttää tälle tähdet. Tosin tämä
pohjateksti ei auta tulkintaa loppuun saakka. Hämärän tanssien yllättävään ja
absurdiinkin lopetukseen yhdistyy kaksi muutakin tekstiä, nimittäin Abrahamin
ja Iisakin tarina sekä tarina Minotauroksesta – molemmat viittaavat myyttiseen,
sinänsä järjettömään uhriin.
Saarikoski tunsi hyvin
Abrahamin ja Isakin tarinan, isän ja pojan tarinan. Isän ja pojan väkivaltainen
suhde sekä abstraktimpi ja ideologisempi isänmurha ovat Tiarniassa, etenkin sen
ensimmäisessä osassa toistuvia teemoja, jotka saavat niin biografisia kuin
myyttisiä ja poliittisia juonteita. Saarikoski tunsi myös Søren Kierkegaardin tulkinnan
Abrahamista, uskon, absurdin ja resignaation ritarista, joka sai Jumalalta
tehtäväksi nousta Morian vuorelle, rakentaa alttari ja uhrata omakätisesti ainoa poikansa osoittaakseen uskollisuutta. Abrahamin
ja Isakin tarina, samoin kuin tarina Minotauroksesta, täydentävät
mielenkiintoisesti Hämärän tanssien
poliittista pohjavirtaa.
Jumala koetteli Abrahamin
uskoa ja vaati epäinhimillistä uhria. Saarikosken runossa on rinnasteinen
tilanne: kuolemanpelko aiheuttaa puhujan halun uhrata tyttö. He nousevat puukko
mukanaan vuorelle. Kuva uhrista täsmentyy myytillä labyrintissaan asuvasta Minotauroksesta,
jolle uhrattiin ateenalaisia nuorukaisia. Yhtä kaikki runon puhuja on eettisen
ratkaisun edessä: Tyttö, joka edustaa
runoelmassa Beatricen tai Ariadnen kaltaista sankarin johdattajaa, on vaarassa
tulla uhratuksi hirviömäisen järjestelmän alttarilla kuolemanpelon vuoksi.
Tiarnian fragmentaarinen
ja intertekstuaalisesti erittäin haastava lopetus vaatisi huolellisen
analyysin, mutta oikaisen hieman ja totean, että labyrintti, joka on Tiarniassa
toisaalta runouden, toisaalta ideologian ja rakennetun maailmankuvan petollisuuden
symboli, muuttuu tytön sanojen myötä vaarattomaksi. Abrahamin ja Iisakin tarinan
ratkaisuksi on vaadittu enkelin väliintulo ja sijaisuhri, Minotauroksen
tarinassa hirviön kuolema. Tiarniassa tyttö herättää puhujan todellisuuteen:
hän huomauttaa arkisesti poimimatta jääneistä karhunvatukoista mutta näkee myös
myytin ja kirjallisen allegorian todellisuuteen eli siihen, että Minotauros
nukkuu. Tytön sanojen vaikutuksesta uhrin sijaan tulee yhteinen paluu havaintojen
ja ajateltavissa olevaan asioiden maailmaan. Teorian tie, jota pitkin vuorelta
palataan, ei vie pakottavaan ideologiseen paradigmaan, vaan maailman katseluun
ja näkemiseen.
Tiarnia-sarja päättyy
siis siihen, ettei uhria tarvita, sillä ”Minotauros nukkuu”. Lopetus resonoi
voimakkaasti Tanssilattia vuorella
kokoelman ajatuksen kanssa: ”vasta kun minotauros on tuhottu / ja labyrintti
muuttunut tanssiksi / on politeia ja politiikka taas mahdollista” Tiarniassa ei
sanota, että Minotauros eli ihmistä
otteessaan pitävän tai ihmisen tuhoavan järjestelmän vaatimus olisi ratkaistu
lopullisesti. Uhrista kieltäytyminen ja maailmaan havahtuminen herättävät
kuitenkin politeian mahdollisuuden, ”tähtien näkemisen mahdollisuuden”, joka
resonoi Saarikosken tekstissä uuden kommunismin ideaan (pitäen sisällään maallistettuina
mutta yhä utopistisina mahdollisuuksina jumalallisen lupauksen jälkeläisistä ja
dantelaisen vision).
*
Tiarnian runot eivät ole
politeian mahdollisuuden heräämisestä huolimatta poliittisten tulevaisuuden kaavailujen
läpitunkemia. Niitä leimaavat ”ajatus ja muisti”, kuten runoilija itse
kirjoittaa. Runous on tulkitun historian ja historiallisen keskustelun aluetta,
johon kuuluvat Tiarnian tapauksessa Homeros ja Hesiodos, kreikkalaiset
epigrammit ja myytit, Catullus ja Dante, Kierkegaard ja Kafka, Pound ja
Wittgenstein ja monet muut sekä arkiset, koomisetkin kohtaamiset.
Mielestäni Saarikoski
kirjoittaa Tiarniassa kokemusta olemisesta, joka tulee hyvin lähelle omaa
aikaamme; elämme poliittisen ja
taloudellisen kielen hallitsemassa maailmassa, jossa utooppinen tai paikallinen
yhteisö on usein ainoa toivoa herättävä vaihtoehto. Runoilijan toivoksi jäävät
paradoksaaliset puhetilanteet, arkiset ja heikot yhteisöt ja historia – on helppo
allekirjoittaa juuri tämänkaltaisen heikon kommunismin idean oikeiston ja
vasemmiston ja virkamiesten röhkiessä ja kähistessä ihmisestä ja vastuusta taskulaskin
ja optimointikaaviot järjen ja sydämen paikalla.
6 kommenttia:
Hei, hienoa että löysin tänne!
Matka on halpa kun muistaa ostaa lipun tai kun tarkastajat ei satu tulemaan juuri sille välille:)
Hauskaa, että tulit käymään!
Ennen kirjailijat oli kommunisteja, nyt enää kolumnisteja.
jep - tästä keskusteltiinkin muutama blogaus sitten. Kommunismi on Johanna Korhosen kolumneja Hesarissa.
Viimeistelen tässä väitöskirjaani, jonka aiheena on Pentti Saarikosken uskonnollinen kieli. Näet asioita hyvin ja kirjoitat selkeästi. Erityisesti pidin Tiarnia-sarjan yleisestä kuvauksesta.
Moi,
kiitos tästä kommentista - huomasin valitettavasti kommenttisi vasta nyt!
Lähetä kommentti