Minä en ole koskaan ajatellut myyväni kenellekään mitään kirjoituksillani, ainakaan tässä blogissa, mutta nyt hoksasin mitä olen tehnyt koko ajan. Olen harrastanut sisältömarkkinointia.
Mitä sisältömarkkinointi on? Kerrataanpa perusasiat kolmella aakkosella.
A. Toimintaa, jonka päämäärä on hankkia ja pitää asiakkaita.
B. Toimintaa, joka tuottaa rajatulle kohderyhmälle hyödyllistä ja hauskaa, jaettavaa tietoa.
C. Toimintaa, joka on säännöllistä ja jatkuvaa.
Reunaehtoja: Jos puhutaan kampanjoista, ollaan mainostamisen puolella (olen tainnut mainostaakin pari kertaa, mutta itseäni olen vain sisältömarkkinoinut). Jos puhutaan alku- ja loppuajankohdasta, ollaan mainostamisessa. Epäilemättä toimillani on jokin alkukohta, mutta loppuajankohtaa ei näy, joten mainostamisesta ei ole kyse, vaan sisältömarkkinoinnista.
Ja mikä parasta, jälleen negaation kautta: Jos sisältö ei tuo arvoa asiakkaalle, puhutaan mainostamisesta. Ergo minä sisältömarkkinoin, sillä tuotan arvoa asiakkaalle. Muodossakin olen sisältöä, pelkkää sisältöä ja arvoa, tämä ei ole mainos, minä lisään asiakkaaseen arvoa arvon päälle!
Hyvät naiset ja herrat! Jospa jokainen meistä voisi sisäistää edes kalpean aavistuksen siitä, kuinka moni asia elämässämme on tai voisi olla sisältömarkkinointia, kunpa...
Me voisimme elää monin verroin tyytyväisempää elämää ja levittää arvokkuutta ympäristöömme. Arvo = kompetenssi + aika + substanssi. Olisimme monin verroin kyvykkäämpiä, käyttäisimme aikaamme markkinointihengessä ja aina asiakkaan puolella, antavalla kannalla, substanssissa pysyen.
Sisältömarkkinointi = tee työstä huvisi = tee huvista arvosi = tee arvostasi suhde asiakkuuteen = tee arvostasi monta plussaa elämään = sisältömarkkinointi = elämän laki.
Niin kuin Suvi Teräsniska lauloi sen:
Meillon täydellinen elämä, täynnä sisältömarkkinoinnin aiheita.
1 kommentti:
Pieni tähdennys vielä, lainaan tässä itseäni viisaampien sanoja:
"Oleellisin ero sisältömarkkinoinin ja mainostamisen välillä on tarinankerronnan näkökulma. Mainostamisessa yritys kertoo omasta itsestään ja omista tuotteistaan suorana päämääränä myyminen. Sisältömarkkinoinnissa yritys jättää suoran myymisen, oman brändin ja omat tuotteet taka-alalle ja keskittyy tuottamaan palvelevaa asiakaskokemusta rakentavaa sisältöä, joka vastaa asiakkaan intohimoihin, kiinnostuksiin, huoliin, haluihin, ongelmiin… suorana päämääränä luottamuksen ja sitoutumisen rakentaminen. Iso ero on näkökulmassa: mainostamisessa keskiössä on yritys ja sen tuotteet, sisältömarkkinoinnissa keskiössä on asiakas. Näkökulman vaihtamisen vaikeus on suurin syy miksi sisältömarkkinointi tuntuu vaikealta ja miksi se epäonnistuu monelta markkinoijalta."
Juuri tältä minusta tuntuu, rakkaat lukijani, rakkaat asiakkaani!
Lähetä kommentti