torstai 10. syyskuuta 2015

Painotuskysymys





Kun elokuvaohjaaja keskittyy silmiin ja eleisiin, hän saattaa unohtaa ettei Jäämerellä

ole sellaisia kaislikoita kuin Liettuassa. Naisvanki pakenee ovesta, joka edellisessä

kohtauksessa on lukittu salvalla. Venäläissotilas avaa portin rakastajalle, vaikka

toinen karjuu selän takana Ruki vverh! Mökin puut ovat vasta sahattuja,

ja töllin pöydällä komeilee uusi Adler. Kuka käynnisti sahan, kuka raahasi koneen korpeen?



5 kommenttia:

Jouni Tossavainen kirjoitti...

Onko tämä "Elokuvissa" II?

Vesa Haapala kirjoitti...

On. Tulee käytyä liian harvoin elokuvissa.

Jouni Tossavainen kirjoitti...

Mutta hyvä kun kävit; noita seikkoja ei ole näkynyt lukemissani arvioissa.

Toinen asia, jonka laitan tähän, vaikka se ei liity tähän, vaan uudempiin päivityksiin. Pitikö olla Saaren näköinen mies, että kesti kuulla ja osin doku-mentoida kännisen Haavikon jutut? Nyt niihin edes viitataan; onneksi Saarikoski päivitti oman luisunsa, vanhemman runoilijan kohtalon, jota ei välttämättä ymmärrä oma poikakaan.

Vesa Haapala kirjoitti...

Erittäin hyvä näkökulma tämäkin. En varmasti itsekään poikana olisi ensimmäisenä ottamassa isäni alkoholin käytön ikäviä piirteitä esiin, varsinkaan tuon Haavikon tilasta käydyn keskustelun jälkeen. Tämä on epäilemättä kohta, jossa HH suojaa itseään ja isäänsä. Jos Saaren ystävyyssymposiumit perustuivat viinin vaikutuksille, voidaan puhua vain kännipuheiden dokumentoinnista. Ei ystävyydestä tai toisesta välittämisestä. Kaikki paskapuheet suuresta taiteen ymmärtämisestä voi saman tien unohtaa.

Vesa Haapala kirjoitti...

Luulen kuitenkin, että tämä kännäävä Haavikko oireilee myös pojan tekstissä, eikä hän aivan pidä siitä mitä näkee, ehkä ei myös sano kaikkea olennaista.