sunnuntai 10. tammikuuta 2016
Lääppijät II
Tässä olisi dekonstruktionisteille ja muille eettisesti valistuneille vielä vähän lisätyötä. Nyt kun on osoitettu toiseuttamisen mekanismi -- turvapaikanhakijoiden harjoittamat lääppimistapaukset ovat olleet maan tapa -- voitaisiin vielä miettiä tukijoukkojen poliittisia roolituksia ja tehdä käsitteelle "lääppijä" kunnollinen ruumiinavaus: ei vain asettaa meitä ja muita samalle viivalle pinoten esimerkkejä toisensa perään (kumpikin leiri tekee tätä aivan yhtä huolettomasti), vaan analysoida intersektionaalisesti, miten tällainen lääppijätyyppi etnisestä asemasta huolimatta tai siitä riippuen on syntynyt ja mitkä ovat niitä mekanismeja, jotka synnyttävät liki poikkeuksetta mieheksi oletetun lääppijän.
Jotta dekonstruktio olisi täydellinen, käsitteelle "lääppijä" tulisi antaa vielä uusi arvoasema ja merkitys hierarkiassa, johon se sijoitetaan. Muutoin tällainen tapausesimerkkien kasaaminen on turha projekti ja toisintaa yhä uudelleen samaa kuviota, joka on nähty kaikissa muissakin tapauksissa, joissa osallisina ovat maahanmuuttajat - kantaväestö, suvaitsevaiset - kotipartiojoukot erilaisin painotuksin ja kombinaatioin.
Tosin luultavasti ilman mitään intersektionaalista tai dekonstruktiotakin lopputulos on selvä: paskapäitä on kaikissa kansallisuuksissa, tietyt psyykkiset tapahtumat, reitit joille halu on ohjattu (sosiaaliset ja kasvatukselliset arvotaustat) saavat ihmiset (miehet ainakin) käyttäytymään näin.
Mutta sitä en käsitä, että reaktiot ovat kummallakin puolella niin symmetrisen toiseuttavia: maahanmuuttoon glorifioivasti suhtautuvat hakevat lääppijät meistä keinolla millä hyvänsä, siihen kriittisesti suhtautuvat niistä toisista näkemättä omia tekojaan. Uskomatonta typeryyttä kummassakin porukassa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti